Selasa, 12 April 2011

sEmanis KuRma - Rajuk hati Menanti Permata

Sejujurnya aku memang rasa sangat terkilan apabila tidak berpeluang untuk melihat Program Semanis Kurma minggu lagu. khilaf sungguh aku.. so apa yang dapat aku buat untuk memenuhi juga rasa ingin tahu aku pasal isu yang dikupas oleh ustazah Bahiyah tu aku pun mintak tolong kat pakcik gugel. dapat la jugak intipatinya.. bagus sangat kan.. rasa terbela bila ada yang memahami kepayahan dan keperitan aku demi mendapatkanmu permata hati.

jadi sebelum aku pun terlupa lagi sekali, ada ayat yang disarankan diamalkan buat suami dan isteri


    Al Anbiya ayat 89 :وَزَكَرِيَّا إِذْ نَادَى رَبَّهُ رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْداً وَأَنتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ

                "Dan ingatlah ketika Zakaria berdoa kepada Allah, "Ya Tuhanku , janganlah Engkau
               biarkan aku seorang diri (tanpa keturunan) dan Engkaulah ahli waris yang terbaik"

                  Al Abiya ayat 90 :

         فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ يَحْيَى وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَباً وَرَهَباً وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ

             "Maka Kami kabulkan doanya dan Kami anugerahkan kepadanya Yahya, dan Kami jadikan isterinya dapat mengandung. sungguh mereka selalu bersegera melakukan kebaikan dan mereka berdoa kepada kami dengan penuh harap dan cemas. dan mereka orang-orang yang khusyuk kepada kami"
             

 Antara amalan lain yang harus sama dilakukan 
i) Bersegera melakukan banyak kebaikan/ ikhtiar
ii)Berdoa dengan penuh keikhlasan 
iii) Menjadikan hidup khusyuk hanya pada Allah

aku juga memohon kepada kawan2 supaya sama mendoakan kami suami isteri kuat dan tabah mengharungi dugaan ini..
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan